Hoe zit het met de houding?

Als oefentherapeut is het kijken naar de houding en het bewegingspatroon een belangrijk onderdeel van de therapie. Het is zeker niet het enige onderdeel, want op een goede manier omgaan met je lichaam is meer dan alleen houding en beweging.  Je houding (en vanuit daar ook je bewegingspatroon) is echter wel het onderdeel waar deze therapie uit is ontstaan.

Mw. Mensendieck en mw. Cesar waren houdingsspecialisten. Waar het in die tijd begon vanuit een esthetisch oogpunt heeft het zich ontwikkeld tot een paramedisch beroep.
Deze ontwikkeling was er niet voor niets. Het veranderen van houdingen bleek voor veel klachten een oplossing te zijn.
Er zijn veel verschillende ideeën over de houding, zo is er een grote groep die aangeeft dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat rechtop zitten tegen rugklachten helpt of dat het bewijs hiervoor iig heel dun is. Ik kan deze onderzoeken niet ontkennen, maar de ervaring leert toch anders. Ga maar eens met een zere rug onderuit gezakt zitten! Veel mensen kiezen er voor om dan juist rechtop en gesteund te gaan zitten omdat dit fijner aanvoelt. Het feit dat onze therapie nog steeds bestaat laat zien dat het geven van houding én bewegingscorrecties zeker helpt!

Natuurlijk, iedereen zit wel eens onderuit gezakt, dat is op zich niet erg. Het kan echter wel een probleem worden als dit altijd zo is, of wanneer je je er eigenlijk helemaal niet bewust van bent. Voor je lichaam is zo’n slechte houding vaak niet goed te verwerken en daarom kan dit op langer termijn een reactie gaan geven.

Kijk een naar het plaatje hiernaast. De stand van de rug beïnvloedt de spanning op de spieren in de rug.
De algemene regel is dat er een rechte verticale lijn moet zijn die loopt vanaf het oor, via de schouder, de heup naar de enkel. Pas dan kunnen ook de schouderbladen goed staan. Sterker nog, wanneer de rug goed staat is de stand van het hoofd en de schouderbladen vaak gelijk al goed.
Wanneer de stand van de rug afwijkt van deze regel ontstaat er spanning op gewrichten en spieren. Anders om werkt dit ook, veel spierspanningen kunnen verminderd worden door de stand van de rug aan te passen.

Volhouden
Het corrigeren van een houding is niet altijd makkelijk. Nog moeilijker is het volhouden van een gecorrigeerde houding. Dit is ook een belangrijk onderdeel van de therapie: mensen leren de houding te veranderen. Je kan wel aangeven hoe het moet, maar het proces naar automatisering is net zo belangrijk. Het nemen van kleine stapjes en die blijven herhalen is de basis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.